https://web.archive.org/web/20230925095424/https://bel-esprit.ro/cu-verbele-a-intelege-a-intreba-a-sti-incepe-educatia-solomon-marcus/ #Bel-Esprit >> Flux Bel-Esprit >> Flux comentarii Flux comentarii Bel-Esprit >> Cu verbele a intelege, a intreba, a sti incepe educatia - Solomon Marcus alternate alternate alternate Bel-Esprit * L'Amour * La Litterature + La poesie + La prose + Le Lecteur + Reflexions * L'Art * La Vie * Le Style + En voyage * De la Musique * Socratiques * Les jardins secrets * About-us Bel-Esprit ____________________ (BUTTON) Bel-Esprit ____________________ (BUTTON) * L'Amour * La Litterature + La poesie + La prose + Le Lecteur + Reflexions * L'Art * La Vie * Le Style + En voyage * De la Musique * Socratiques * Les jardins secrets * About-us Cu verbele a intelege, a intreba, a sti incepe educatia - Solomon Marcus mart. 17 2022 La Vie, Ultimele articole Cu verbele a intelege, a intreba, a sti incepe educatia - Solomon Marcus by Andra Tischer 1605 views Niciun comentariu 4 "Inca de la 5-6 ani se comite o agresiune: "Un copil cuminte nu vorbeste neintrebat.", adevarat ne spune Solomon Marcus (1 martie 1925 - 17 martie 2016). Nevoia lui de a se intreba este cenzurata, descurajata. De parinti! In scoli scrie "Un copil cuminte nu vorbeste neintrebat". Mi-aduc aminte de un film, "tu cand vorbesti cu un om mare sa astepti ca el sa te intrebe ceva". E obligat sa inlocuiasca nevoia lui de a intreba cu actul de supunere. Eu nu spun ca datoriile nu trebuie sa existe, dar daca din ele facem motorul am ratat actul educational. Orice profesor lucid simte drama de astazi a invatamantului romanesc, formulata in termeni simpli de matematicianul roman de etnie evreiasca Solomon Marcus, membru titular (2001) al Academiei Romane. Desi domeniul principal al cercetarilor sale a fost analiza matematica, matematica si lingvistica computationala, a publicat numeroase carti si articole pe diferite subiecte culturale, din poetica, lingvistica, semiotica, filosofie, sau istoria stiintei si a educatiei. Pedagog de vocatie, "nascut si nu facut", cum se zice, Marcus aduce in prim-plan una dintre cele mai periculoase metehne ale scolii romanesti, inchistata in niste scheme rudimentare de educatie, specifice Evului Mediu, daca mi se permite comparatia. Lipsa unei pregatiri aprofundate in domeniul psiho-pedagogiei face astfel incat generatia actuala de "furnizori de educatie" - adica profesori, se intelege in limbajul pasaresc inventat in lipsa de alte idei inovatoare, sa nu inteleaga specificul varstelor, nevoile speciale ale elevilor de-a lungul stadiului scolaritatii si, prin urmare, sa nu se poata adapta cerintelor educationale performante. Mentalitatea ca elevul trebuie sa stea smirna in clasa, in perfecta liniste, singurele gesturi care ii sunt permise sa fie strict legate de atentie si luat notite e total anacronica si inadecvata inteligentei emotionale sub zodia careia se afla acum noua generatie. Lipsa mijloacelor media, a unor programe scolare adecvate isi spune tot mai mult cuvantul in situatia actuala. Noii "formatori" nu fac altceva decat sa "de-formeze", adica sa distruga talentul, creativitatea si pasiunea in structura interioara a elevilor de azi, a caror conformatie psiho-afectiva si emotionala pur si simplu e neglijata. E nevoie de scoli de psiho-pedagogie serioase, iesite de sub imperativul istoricitatii, pentru a obtine performanta reala. E nevoie de o deschidere spre cele mai noi directii ale acestui vast domeniu, care sa aduca in sprijinul educatiei si factorul uman, nu doar cel cultural, si acela daca ar fi actualizat la nivelul culturii moderne si/sau contemporane. Nu, notele de la simulari si examenele finale nu sunt nici pe departe un barometru real al capacitatii elevilor nostri de a se exprima plenar, utilizand la maxim inzestrarile lor naturale, cizelate si dezvoltate prin scoala. Nu diplomele conteaza, ci felul in care ei reusesc sa-si identifice o profesie in care sa devina performanti, cei mai multi dintre ei ratand "cu succes" implinirea sociala. Elevul vine la scoala sa deprinda priceperea de a invata, nu de a-si forma automatisme abrutizante, profesorii nu sunt niste transmitatori de informatii (asta o poate face si wikipedia), ci niste modele care inspira, construiesc, sculpteaza, armonizeaza mintea in formare a elevilor cu universul care trebuie sa fie descoperit incetul cu incetul, nicidecum prin presiune, teama si dezgust. Mai mai ca le-as transmite celor care vor sa devina educatori (largo sensu) urmatoarele idei (nu sfaturi, pentru ca nu e nimeni in masura sa dea sfaturile perfecte, pentru ca fiecare elev e o individualitate in sine, cu alt profil caracterologic si de personalitate). Lasati elevii sa va puna intrebari, sa descopere ei insisi modul corect de a rationa, de a dezbate, aplicati maieutica si nu modelul predarii -invatarii sterpe si fara suport uman, emotional! Dati- le posibilitatea sa prinda iubirea de a cunoaste prin descoperire, si spuneti-le cat de interesanta e opinia lor! Invatati in rand cu ei, pretextand nevoia reala de a descoperi lucruri noi, si demonstrand eficacitatea cunostintelor asimilate, pentru a le mentine viu interesul si motivatia. Lasati-i sa greseasca si sa incerce ei singuri, s-o ia de la capat pana cand reusesc! Explicati-le mereu ce vreti de la ei sa inteleaga, si, mai ales, cat! Rasplatiti si cel mai mic efort, pentru ca acolo se afla premisele evolutiei. Generatia de azi stagneaza in nepasare pentru ca nu mai gaseste rostul invataturii, latura ei pragmatica! Pentru ca nu se mai invata cu sufletul, ci se indoapa memoria de tip reproductiv, care distruge pasiunea! Puneti-va in locul copiilor, in banca, si ramaneti acolo 6 ore, facand exact ceea ce le pretindeti lor sa faca. Nu veti reusi. Schimbati tactica. Puneti-i pe ei sa va predea, sa vedeti cam unde ar trebui sa ajungeti (!) ca model educational. Radeti, zambiti, gesticulati, jucati teatru! Fiti oameni vii, nu enciclopedii ambulante! Copiilor le plac spectacolele si vor invata mult mai cu drag, mai mult, nu vor mai dormi la orele voastre! Si daca nu puteti, mai sunt atatea meserii. Nu-i greu sa te reorientezi! Sa-ti gasesti o slujba in care sa nu distrugi niste oameni in formare, care trebuie sa-i invete, la randul lor, pe copiii lor, cat de frumos e sa stii multe despre lumea in care traiesti! IFRAME: https://web.archive.org/web/20230925095424if_/https://www.youtube.com/e mbed/r_2Ked9e1p0?feature=oembed Iata ce spunea Solomon Marcus: Facem o educatie in care cultivam o falsa seriozitate, in care nu mai este loc de umor, gluma, autoironie. Scopul in educatie nu este sa fii primul, scopul este sa ajungi la o ocupatie in care poti sa dai un randament bun. Elevul se simte frustrat in dreptul de a pune intrebari atunci cand nu stie sau nu intelege. Cu verbele a intelege, a intreba, a sti incepe educatia. Sa nu facem din educatie un scop in sine. Accentul trebuie sa-l punem pe satisfactia personala pe care o capata un tanar cand obtine raspunsul la o curiozitate personala. Una dintre ranile cele mai mari ale Romaniei este ca nu se face educatia mirarii. Mirarea este starea naturala a copilului. Din pacate noi nu i-o respectam, nu plecam de la ea. Pe masura ce copilul intra pe mana educatorilor, inclusiv a parintilor, starea lui de mirare este ignorata. Trebuie sa intelegem ca fara o politica pe termen lung, care sa scuture de praf programele de invatamant, sa scuture de praf manualele scolare, sa scuture de praf scenariul de baza educator-educat, nu rezolvam problemele. Educatia si Invatarea inseamna spectacol. Asocierea educatiei cu ideea de spectacol are in vedere si bucuria care trebuie sa le insoteasca pe amandoua. Traim intr-o lume in care greseala este asimilata cu o infractiune, cu un pacat, in cel mai bun caz cu o inadvertenta... Statutul negativ al greselii este vizibil in toate traditiile, in mituri in religii, in folclor... Dar nu cumva exista si o fata pozitiva a greselii si esecului?... Fara dreptul de a gresi si de a esua, gandirea noastra nu se poate misca de la rutina la initiativa personala si de aici la descoperire si la inventie. IFRAME: https://web.archive.org/web/20230925095424if_/https://www.youtube.com/e mbed/XJfns30IYbs?feature=oembed Andra Tischer Andra Tischer Licentiata in Filologie, Andra Tischer traieste in Sibiu, fiind profesoara de limba si literatura romana la Colegiul National "Octavian Goga" din Sibiu. A colaborat in cadrul Cercului Literar de la Cluj cu analize critice asupra creatiilor membrilor gruparii, publicate in volume antologice, publica poezie in revistele Cenaclul de la Paltinis, Confluente.org, Logos si Agape (Timisoara), revista "Singur" (Targoviste), Melidonium (Roman, Neamt). Din 2015 pana in 2017 a fost Secretar general de redactie la revista online Literatura de Azi. Publica volumul de poezii "Legi nescrise" in aprilie, 2018, la editura Armanis din Sibiu. Convinsa ca salvarea fiintei umane sta in iubire si in arta, capabila sa transfigureze orice fel de realitate, pana si cea mai sordida, Andra Tischer e o umanista prin excelenta, aceasta vocatie fiind cartea de vizita pe care si-a asumat-o transant cu fiecare ocazie. pedagogie, profesori, psihologie Share : Related Posts ian. 08 2019 La Litterature, Le Lecteur, Ultimele articole Regatul celor mai frumoase departari: Cosmin Neidoni oct. 28 2022 De la Musique, Ultimele articole Eros si Ramazzotti - "Musica e" apr. 26 2019 L'Amour, L'art, Ultimele articole Potpuriu de Nu-ma-uita - "The Vow" Leave a Reply Cancel _______________________________________________________________________ ____________________ ____________________ ____________________ Post Comment Bel-Esprit 2023 - Bel-Esprit.ro All Rights Reserved Pentru scopuri precum afisarea de continut personalizat, folosim module cookie sau tehnologii similare. Apasand Accept sau navigand pe acest website, esti de acord sa permiti colectarea de informatii prin cookie-uri sau tehnologii similare. Vezi politica cookies Accept