bel-esprit.ro, 2023-09-25 | Prima pagină
------------------------------------------------------------------
Copiat de la web.archive.org, cu Lynx.
------------------------------------------------------------------
   #Bel-Esprit >> Flux Bel-Esprit >> Flux comentarii Flux comentarii
   Bel-Esprit >> Cu verbele a intelege, a intreba, a sti incepe educatia -
   Solomon Marcus alternate alternate alternate

   Bel-Esprit
     * L'Amour
     * La Litterature
          + La poesie
          + La prose
          + Le Lecteur
          + Reflexions
     * L'Art
     * La Vie
     * Le Style
          + En voyage
     * De la Musique
     * Socratiques
     * Les jardins secrets
     * About-us

Bel-Esprit

   ____________________ (BUTTON)

Bel-Esprit

   ____________________ (BUTTON)
     * L'Amour
     * La Litterature
          + La poesie
          + La prose
          + Le Lecteur
          + Reflexions
     * L'Art
     * La Vie
     * Le Style
          + En voyage
     * De la Musique
     * Socratiques
     * Les jardins secrets
     * About-us

   Cu verbele a intelege, a intreba, a sti incepe educatia - Solomon
   Marcus
   mart. 17 2022
   La Vie, Ultimele articole

Cu verbele a intelege, a intreba, a sti incepe educatia - Solomon Marcus

   by Andra Tischer
   1605 views
   Niciun comentariu
   4

   "Inca de la 5-6 ani se comite o agresiune: "Un copil cuminte nu
   vorbeste neintrebat.", adevarat ne spune Solomon Marcus (1 martie 1925
   - 17 martie 2016). Nevoia lui de a se intreba este cenzurata,
   descurajata. De parinti! In scoli scrie "Un copil cuminte nu vorbeste
   neintrebat". Mi-aduc aminte de un film, "tu cand vorbesti cu un om mare
   sa astepti ca el sa te intrebe ceva". E obligat sa inlocuiasca nevoia
   lui de a intreba cu actul de supunere. Eu nu spun ca datoriile nu
   trebuie sa existe, dar daca din ele facem motorul am ratat actul
   educational.

   Orice profesor lucid simte drama de astazi a invatamantului romanesc,
   formulata in termeni simpli de matematicianul roman de etnie evreiasca
   Solomon Marcus, membru titular (2001) al Academiei Romane. Desi
   domeniul principal al cercetarilor sale a fost analiza
   matematica, matematica si lingvistica computationala, a publicat
   numeroase carti si articole pe diferite subiecte culturale, din
   poetica, lingvistica, semiotica, filosofie, sau istoria stiintei si
   a educatiei. Pedagog de vocatie, "nascut si nu facut", cum se zice,
   Marcus aduce in prim-plan una dintre cele mai periculoase metehne ale
   scolii romanesti, inchistata in niste scheme rudimentare de educatie,
   specifice Evului Mediu, daca mi se permite comparatia.

   Lipsa unei pregatiri aprofundate in domeniul psiho-pedagogiei face
   astfel incat generatia actuala de "furnizori de educatie" - adica
   profesori, se intelege in limbajul pasaresc inventat in lipsa de alte
   idei inovatoare, sa nu inteleaga specificul varstelor, nevoile speciale
   ale elevilor de-a lungul stadiului scolaritatii si, prin urmare, sa nu
   se poata adapta cerintelor educationale performante. Mentalitatea ca
   elevul trebuie sa stea smirna in clasa, in perfecta liniste, singurele
   gesturi care ii sunt permise sa fie strict legate de atentie si luat
   notite e total anacronica si inadecvata inteligentei emotionale sub
   zodia careia se afla acum noua generatie. Lipsa mijloacelor media, a
   unor programe scolare adecvate isi spune tot mai mult cuvantul in
   situatia actuala. Noii "formatori" nu fac altceva decat sa
   "de-formeze", adica sa distruga talentul, creativitatea si pasiunea in
   structura interioara a elevilor de azi, a caror conformatie
   psiho-afectiva si emotionala pur si simplu e neglijata. E nevoie de
   scoli de psiho-pedagogie serioase, iesite de sub imperativul
   istoricitatii, pentru a obtine performanta reala.

   E nevoie de o deschidere spre cele mai noi directii ale acestui vast
   domeniu, care sa aduca in sprijinul educatiei si factorul uman, nu doar
   cel cultural, si acela daca ar fi actualizat la nivelul culturii
   moderne si/sau contemporane.

   Nu, notele de la simulari si examenele finale nu sunt nici pe departe
   un barometru real al capacitatii elevilor nostri de a se exprima
   plenar, utilizand la maxim inzestrarile lor naturale, cizelate si
   dezvoltate prin scoala. Nu diplomele conteaza, ci felul in care ei
   reusesc sa-si identifice o profesie in care sa devina performanti, cei
   mai multi dintre ei ratand "cu succes" implinirea sociala.

   Elevul vine la scoala sa deprinda priceperea de a invata, nu de a-si
   forma automatisme abrutizante, profesorii nu sunt niste transmitatori
   de informatii (asta o poate face si wikipedia), ci niste modele care
   inspira, construiesc, sculpteaza, armonizeaza mintea in formare a
   elevilor cu universul care trebuie sa fie descoperit incetul cu
   incetul, nicidecum prin presiune, teama si dezgust.

   Mai mai ca le-as transmite celor care vor sa devina educatori (largo
   sensu) urmatoarele idei (nu sfaturi, pentru ca nu e nimeni in masura sa
   dea sfaturile perfecte, pentru ca fiecare elev e o individualitate in
   sine, cu alt profil caracterologic si de personalitate).

   Lasati elevii sa va puna intrebari, sa descopere ei insisi modul corect
   de a rationa, de a dezbate, aplicati maieutica si nu modelul predarii
   -invatarii sterpe si fara suport uman, emotional!

   Dati- le posibilitatea sa prinda iubirea de a cunoaste prin
   descoperire, si spuneti-le cat de interesanta e opinia lor!

   Invatati in rand cu ei, pretextand nevoia reala de a descoperi lucruri
   noi, si demonstrand eficacitatea cunostintelor asimilate, pentru a le
   mentine viu interesul si motivatia.

   Lasati-i sa greseasca si sa incerce ei singuri, s-o ia de la capat pana
   cand reusesc! Explicati-le mereu ce vreti de la ei sa inteleaga, si,
   mai ales, cat!

   Rasplatiti si cel mai mic efort, pentru ca acolo se afla premisele
   evolutiei. Generatia de azi stagneaza in nepasare pentru ca nu mai
   gaseste rostul invataturii, latura ei pragmatica! Pentru ca nu se mai
   invata cu sufletul, ci se indoapa memoria de tip reproductiv, care
   distruge pasiunea!

   Puneti-va in locul copiilor, in banca, si ramaneti acolo 6 ore, facand
   exact ceea ce le pretindeti lor sa faca. Nu veti reusi. Schimbati
   tactica. Puneti-i pe ei sa va predea, sa vedeti cam unde ar trebui sa
   ajungeti (!) ca model educational.

   Radeti, zambiti, gesticulati, jucati teatru! Fiti oameni vii, nu
   enciclopedii ambulante! Copiilor le plac spectacolele si vor invata
   mult mai cu drag, mai mult, nu vor mai dormi la orele voastre!

   Si daca nu puteti, mai sunt atatea meserii. Nu-i greu sa te
   reorientezi! Sa-ti gasesti o slujba in care sa nu distrugi niste oameni
   in formare, care trebuie sa-i invete, la randul lor, pe copiii lor, cat
   de frumos e sa stii multe despre lumea in care traiesti!

   IFRAME:
   https://web.archive.org/web/20230925095424if_/https://www.youtube.com/e
   mbed/r_2Ked9e1p0?feature=oembed

   Iata ce spunea Solomon Marcus:

   Facem o educatie in care cultivam o falsa seriozitate, in care nu mai
   este loc de umor, gluma, autoironie.

   Scopul in educatie nu este sa fii primul, scopul este sa ajungi la o
   ocupatie in care poti sa dai un randament bun.

   Elevul se simte frustrat in dreptul de a pune intrebari atunci cand nu
   stie sau nu intelege. Cu verbele a intelege, a intreba, a sti incepe
   educatia.

   Sa nu facem din educatie un scop in sine. Accentul trebuie sa-l punem
   pe satisfactia personala pe care o capata un tanar cand obtine
   raspunsul la o curiozitate personala.

   Una dintre ranile cele mai mari ale Romaniei este ca nu se face
   educatia mirarii. Mirarea este starea naturala a copilului. Din pacate
   noi nu i-o respectam, nu plecam de la ea. Pe masura ce copilul intra pe
   mana educatorilor, inclusiv a parintilor, starea lui de mirare este
   ignorata.

   Trebuie sa intelegem ca fara o politica pe termen lung, care sa scuture
   de praf programele de invatamant, sa scuture de praf manualele scolare,
   sa scuture de praf scenariul de baza educator-educat, nu rezolvam
   problemele.

   Educatia si Invatarea inseamna spectacol. Asocierea educatiei cu ideea
   de spectacol are in vedere si bucuria care trebuie sa le insoteasca pe
   amandoua.

   Traim intr-o lume in care greseala este asimilata cu o infractiune, cu
   un pacat, in cel mai bun caz cu o inadvertenta... Statutul negativ al
   greselii este vizibil in toate traditiile, in mituri in religii, in
   folclor... Dar nu cumva exista si o fata pozitiva a greselii si
   esecului?... Fara dreptul de a gresi si de a esua, gandirea noastra nu
   se poate misca de la rutina la initiativa personala si de aici la
   descoperire si la inventie.

   IFRAME:
   https://web.archive.org/web/20230925095424if_/https://www.youtube.com/e
   mbed/XJfns30IYbs?feature=oembed

   Andra Tischer
   Andra Tischer

   Licentiata in Filologie, Andra Tischer traieste in Sibiu, fiind
   profesoara de limba si literatura romana la Colegiul National "Octavian
   Goga" din Sibiu. A colaborat in cadrul Cercului Literar de la Cluj cu
   analize critice asupra creatiilor membrilor gruparii, publicate in
   volume antologice, publica poezie in revistele Cenaclul de la Paltinis,
   Confluente.org, Logos si Agape (Timisoara), revista "Singur"
   (Targoviste), Melidonium (Roman, Neamt). Din 2015 pana in 2017 a fost
   Secretar general de redactie la revista online Literatura de Azi.
   Publica volumul de poezii "Legi nescrise" in aprilie, 2018, la editura
   Armanis din Sibiu. Convinsa ca salvarea fiintei umane sta in iubire si
   in arta, capabila sa transfigureze orice fel de realitate, pana si cea
   mai sordida, Andra Tischer e o umanista prin excelenta, aceasta vocatie
   fiind cartea de vizita pe care si-a asumat-o transant cu fiecare
   ocazie.
   pedagogie, profesori, psihologie
   Share :

Related Posts

   ian. 08 2019
   La Litterature, Le Lecteur, Ultimele articole

Regatul celor mai frumoase departari: Cosmin Neidoni

   oct. 28 2022
   De la Musique, Ultimele articole

Eros si Ramazzotti - "Musica e"

   apr. 26 2019
   L'Amour, L'art, Ultimele articole

Potpuriu de Nu-ma-uita - "The Vow"

Leave a Reply Cancel


   _______________________________________________________________________
   ____________________
   ____________________
   ____________________

   Post Comment

   Bel-Esprit
   2023 - Bel-Esprit.ro All Rights Reserved

   Pentru scopuri precum afisarea de continut personalizat, folosim module
   cookie sau tehnologii similare. Apasand Accept sau navigand pe acest
   website, esti de acord sa permiti colectarea de informatii prin
   cookie-uri sau tehnologii similare. Vezi politica cookies
   Accept
------------------------------------------------------------------
Copiat de la web.archive.org, cu Lynx.
 
Prima pagină
 
© 2022-2023 Matei. No cookies®