.
#Bel-Esprit >> Flux Bel-Esprit >> Flux comentarii Flux comentarii
Bel-Esprit >> Cu verbele a intelege, a intreba, a sti incepe educatia -
Solomon Marcus alternate alternate alternate
Bel-Esprit
* L'Amour
* La Litterature
+ La poesie
+ La prose
+ Le Lecteur
+ Reflexions
* L'Art
* La Vie
* Le Style
+ En voyage
* De la Musique
* Socratiques
* Les jardins secrets
* About-us
Bel-Esprit
____________________ (BUTTON)
Bel-Esprit
____________________ (BUTTON)
* L'Amour
* La Litterature
+ La poesie
+ La prose
+ Le Lecteur
+ Reflexions
* L'Art
* La Vie
* Le Style
+ En voyage
* De la Musique
* Socratiques
* Les jardins secrets
* About-us
Cu verbele a intelege, a intreba, a sti incepe educatia - Solomon
Marcus
mart. 17 2022
La Vie, Ultimele articole
Cu verbele a intelege, a intreba, a sti incepe educatia - Solomon Marcus
by Andra Tischer
1605 views
Niciun comentariu
4
"Inca de la 5-6 ani se comite o agresiune: "Un copil cuminte nu
vorbeste neintrebat.", adevarat ne spune Solomon Marcus (1 martie 1925
- 17 martie 2016). Nevoia lui de a se intreba este cenzurata,
descurajata. De parinti! In scoli scrie "Un copil cuminte nu vorbeste
neintrebat". Mi-aduc aminte de un film, "tu cand vorbesti cu un om mare
sa astepti ca el sa te intrebe ceva". E obligat sa inlocuiasca nevoia
lui de a intreba cu actul de supunere. Eu nu spun ca datoriile nu
trebuie sa existe, dar daca din ele facem motorul am ratat actul
educational.
Orice profesor lucid simte drama de astazi a invatamantului romanesc,
formulata in termeni simpli de matematicianul roman de etnie evreiasca
Solomon Marcus, membru titular (2001) al Academiei Romane. Desi
domeniul principal al cercetarilor sale a fost analiza
matematica, matematica si lingvistica computationala, a publicat
numeroase carti si articole pe diferite subiecte culturale, din
poetica, lingvistica, semiotica, filosofie, sau istoria stiintei si
a educatiei. Pedagog de vocatie, "nascut si nu facut", cum se zice,
Marcus aduce in prim-plan una dintre cele mai periculoase metehne ale
scolii romanesti, inchistata in niste scheme rudimentare de educatie,
specifice Evului Mediu, daca mi se permite comparatia.
Lipsa unei pregatiri aprofundate in domeniul psiho-pedagogiei face
astfel incat generatia actuala de "furnizori de educatie" - adica
profesori, se intelege in limbajul pasaresc inventat in lipsa de alte
idei inovatoare, sa nu inteleaga specificul varstelor, nevoile speciale
ale elevilor de-a lungul stadiului scolaritatii si, prin urmare, sa nu
se poata adapta cerintelor educationale performante. Mentalitatea ca
elevul trebuie sa stea smirna in clasa, in perfecta liniste, singurele
gesturi care ii sunt permise sa fie strict legate de atentie si luat
notite e total anacronica si inadecvata inteligentei emotionale sub
zodia careia se afla acum noua generatie. Lipsa mijloacelor media, a
unor programe scolare adecvate isi spune tot mai mult cuvantul in
situatia actuala. Noii "formatori" nu fac altceva decat sa
"de-formeze", adica sa distruga talentul, creativitatea si pasiunea in
structura interioara a elevilor de azi, a caror conformatie
psiho-afectiva si emotionala pur si simplu e neglijata. E nevoie de
scoli de psiho-pedagogie serioase, iesite de sub imperativul
istoricitatii, pentru a obtine performanta reala.
E nevoie de o deschidere spre cele mai noi directii ale acestui vast
domeniu, care sa aduca in sprijinul educatiei si factorul uman, nu doar
cel cultural, si acela daca ar fi actualizat la nivelul culturii
moderne si/sau contemporane.
Nu, notele de la simulari si examenele finale nu sunt nici pe departe
un barometru real al capacitatii elevilor nostri de a se exprima
plenar, utilizand la maxim inzestrarile lor naturale, cizelate si
dezvoltate prin scoala. Nu diplomele conteaza, ci felul in care ei
reusesc sa-si identifice o profesie in care sa devina performanti, cei
mai multi dintre ei ratand "cu succes" implinirea sociala.
Elevul vine la scoala sa deprinda priceperea de a invata, nu de a-si
forma automatisme abrutizante, profesorii nu sunt niste transmitatori
de informatii (asta o poate face si wikipedia), ci niste modele care
inspira, construiesc, sculpteaza, armonizeaza mintea in formare a
elevilor cu universul care trebuie sa fie descoperit incetul cu
incetul, nicidecum prin presiune, teama si dezgust.
Mai mai ca le-as transmite celor care vor sa devina educatori (largo
sensu) urmatoarele idei (nu sfaturi, pentru ca nu e nimeni in masura sa
dea sfaturile perfecte, pentru ca fiecare elev e o individualitate in
sine, cu alt profil caracterologic si de personalitate).
Lasati elevii sa va puna intrebari, sa descopere ei insisi modul corect
de a rationa, de a dezbate, aplicati maieutica si nu modelul predarii
-invatarii sterpe si fara suport uman, emotional!
Dati- le posibilitatea sa prinda iubirea de a cunoaste prin
descoperire, si spuneti-le cat de interesanta e opinia lor!
Invatati in rand cu ei, pretextand nevoia reala de a descoperi lucruri
noi, si demonstrand eficacitatea cunostintelor asimilate, pentru a le
mentine viu interesul si motivatia.
Lasati-i sa greseasca si sa incerce ei singuri, s-o ia de la capat pana
cand reusesc! Explicati-le mereu ce vreti de la ei sa inteleaga, si,
mai ales, cat!
Rasplatiti si cel mai mic efort, pentru ca acolo se afla premisele
evolutiei. Generatia de azi stagneaza in nepasare pentru ca nu mai
gaseste rostul invataturii, latura ei pragmatica! Pentru ca nu se mai
invata cu sufletul, ci se indoapa memoria de tip reproductiv, care
distruge pasiunea!
Puneti-va in locul copiilor, in banca, si ramaneti acolo 6 ore, facand
exact ceea ce le pretindeti lor sa faca. Nu veti reusi. Schimbati
tactica. Puneti-i pe ei sa va predea, sa vedeti cam unde ar trebui sa
ajungeti (!) ca model educational.
Radeti, zambiti, gesticulati, jucati teatru! Fiti oameni vii, nu
enciclopedii ambulante! Copiilor le plac spectacolele si vor invata
mult mai cu drag, mai mult, nu vor mai dormi la orele voastre!
Si daca nu puteti, mai sunt atatea meserii. Nu-i greu sa te
reorientezi! Sa-ti gasesti o slujba in care sa nu distrugi niste oameni
in formare, care trebuie sa-i invete, la randul lor, pe copiii lor, cat
de frumos e sa stii multe despre lumea in care traiesti!
IFRAME:
https://web.archive.org/web/20230925095424if_/https://www.youtube.com/e
mbed/r_2Ked9e1p0?feature=oembed
Iata ce spunea Solomon Marcus:
Facem o educatie in care cultivam o falsa seriozitate, in care nu mai
este loc de umor, gluma, autoironie.
Scopul in educatie nu este sa fii primul, scopul este sa ajungi la o
ocupatie in care poti sa dai un randament bun.
Elevul se simte frustrat in dreptul de a pune intrebari atunci cand nu
stie sau nu intelege. Cu verbele a intelege, a intreba, a sti incepe
educatia.
Sa nu facem din educatie un scop in sine. Accentul trebuie sa-l punem
pe satisfactia personala pe care o capata un tanar cand obtine
raspunsul la o curiozitate personala.
Una dintre ranile cele mai mari ale Romaniei este ca nu se face
educatia mirarii. Mirarea este starea naturala a copilului. Din pacate
noi nu i-o respectam, nu plecam de la ea. Pe masura ce copilul intra pe
mana educatorilor, inclusiv a parintilor, starea lui de mirare este
ignorata.
Trebuie sa intelegem ca fara o politica pe termen lung, care sa scuture
de praf programele de invatamant, sa scuture de praf manualele scolare,
sa scuture de praf scenariul de baza educator-educat, nu rezolvam
problemele.
Educatia si Invatarea inseamna spectacol. Asocierea educatiei cu ideea
de spectacol are in vedere si bucuria care trebuie sa le insoteasca pe
amandoua.
Traim intr-o lume in care greseala este asimilata cu o infractiune, cu
un pacat, in cel mai bun caz cu o inadvertenta... Statutul negativ al
greselii este vizibil in toate traditiile, in mituri in religii, in
folclor... Dar nu cumva exista si o fata pozitiva a greselii si
esecului?... Fara dreptul de a gresi si de a esua, gandirea noastra nu
se poate misca de la rutina la initiativa personala si de aici la
descoperire si la inventie.
IFRAME:
https://web.archive.org/web/20230925095424if_/https://www.youtube.com/e
mbed/XJfns30IYbs?feature=oembed
Andra Tischer
Andra Tischer
Licentiata in Filologie, Andra Tischer traieste in Sibiu, fiind
profesoara de limba si literatura romana la Colegiul National "Octavian
Goga" din Sibiu. A colaborat in cadrul Cercului Literar de la Cluj cu
analize critice asupra creatiilor membrilor gruparii, publicate in
volume antologice, publica poezie in revistele Cenaclul de la Paltinis,
Confluente.org, Logos si Agape (Timisoara), revista "Singur"
(Targoviste), Melidonium (Roman, Neamt). Din 2015 pana in 2017 a fost
Secretar general de redactie la revista online Literatura de Azi.
Publica volumul de poezii "Legi nescrise" in aprilie, 2018, la editura
Armanis din Sibiu. Convinsa ca salvarea fiintei umane sta in iubire si
in arta, capabila sa transfigureze orice fel de realitate, pana si cea
mai sordida, Andra Tischer e o umanista prin excelenta, aceasta vocatie
fiind cartea de vizita pe care si-a asumat-o transant cu fiecare
ocazie.
pedagogie, profesori, psihologie
Share :
Related Posts
ian. 08 2019
La Litterature, Le Lecteur, Ultimele articole
Regatul celor mai frumoase departari: Cosmin Neidoni
oct. 28 2022
De la Musique, Ultimele articole
Eros si Ramazzotti - "Musica e"
apr. 26 2019
L'Amour, L'art, Ultimele articole
Potpuriu de Nu-ma-uita - "The Vow"
Leave a Reply Cancel
_______________________________________________________________________
____________________
____________________
____________________
Post Comment
Bel-Esprit
2023 - Bel-Esprit.ro All Rights Reserved
Pentru scopuri precum afisarea de continut personalizat, folosim module
cookie sau tehnologii similare. Apasand Accept sau navigand pe acest
website, esti de acord sa permiti colectarea de informatii prin
cookie-uri sau tehnologii similare. Vezi politica cookies
Accept